BEIN Engineering har personell med lang erfaring fra offshore kabelreparasjoner, kabelinstallasjon, og med planlegging, prosjektgjennomføring og marine operasjoner knyttet til dette. Vi er fleksible, jobber raskt og effektivt og kan bistå umiddelbart. Lenger ned kan du lese mer om hva vi kan hjelpe oppdragsgivere og kontraktører med i prosjekter der kabelreparasjon er aktuelt.
Generelt om sjøkabler
Behovet for offshore kabler øker i takt med etterspørsel etter fornybar energi. Satsingen på offshore vindkraft krever stadig flere eksportkabler for å frakte strøm inn til land. På tvers av land er marine interkonnektorer med på å muliggjøre eksport og import av overskuddsstrøm.
Sjøkabler blir ofte begravet som en del av installasjonen for å minimere risiko for skader. Likevel skjer skader med jevne mellomrom. Skader kan skyldes produksjonsfeil, feil eller røff håndtering under installasjon, ekstern påvirkning som for eksempel tråleaktivitet, eller nødankring fra større fartøy.
Kostnader ved kabelreparasjon
Dersom en skade først skjer på en offshore sjøkabel, er det helt essensielt å få reparert skaden så fort som mulig for å minimere nedetid på systemet. Engineering blir ofte nedprioritert, da oppdragsgiver er avhengig av å få kabelen i drift igjen så fort som mulig og tid til planlegging er minimal.
BEIN Engineering mener at det i dette tilfellet er desto viktigere å gjøre grundig engineering og planlegging. Investeringen man gjør i engineering på et tidlig stadium er relativt sett lav når man ser på totalprisen av reparasjonen, samtidig er det kostnadsbesparende. Dette da engineering danner grunnlaget for riktige beslutninger når det gjelder valg av fartøy, valg av utstyr og metoder for gjennomføring. Dette bidrar igjen til å minimere antall fartøysdøgn som trengs for å få operasjonen gjennomført, i tillegg til å redusere værvinduet som trengs for å gjøre reparasjonen ute på feltet. Værvinduet er særdeles viktig da selve kabelskjøten i seg selv ofte tar flere dager å gjennomføre.
I tillegg kommer marin håndtering; fra å få sjøkabelen opp på dekk og i skjøteposisjon til skjøten er trygt nede igjen på sjøbunnen. Desto lenger tid dette tar, desto lengere værvindu behøves, og med dette øker sannsynligheten for værvente. En operasjon som krever 5 dagers værvente kan risikere å måtte vente dobbelt så lenge på et riktig værvindu, kontra en operasjon som tar 4 dager. Dette kan derfor ha store konsekvenser for prisen på reparasjonen.
I mange tilfeller kan fartøyskostnaden utgjøre i overkant av halvparten av et typisk reparasjonsbudsjett, og er ikke overraskende den klart høyeste kostnaden, mens engineering utgjør kun noen få prosent. Gjennomsnittlig kostnad for nedetid alene i forbindelse med skade kan være så mye som tre ganger gjennomføringen av reparasjonen i seg selv.
Det er med dette enkelt å regne seg frem til at engineeringen i forkant er en god investering.
Viktigheten av værkriterier
De høyeste kostnadene knyttet til en kabelreparasjon drives av dagratene på fartøyet, også under perioder med værvente. Faktisk bidrar dager med værvente til store deler av regningen for fartøyet. Derfor sier det seg selv at værkriterier for operasjonen er essensielt.
Værkriterier styres som oftest av spesifikasjonene til fartøyet, men også utstyret som brukes og begrensningene for håndtering av kabelen i seg selv. Værkriterier spiller også en viktig rolle i kontraktuell sammenheng, da disse ofte definerer grensene for hva som regnes som værventetid (som ofte skal faktureres oppdragsgiver) og hva som skal føres som nedetid (som føres på kontraktørens egen kost).
Derfor er det viktig å definere slike vær-kriterier så tidlig som mulig, gjerne før kontrakten for jobben signeres.
Valg av fartøy
Valget av fartøy til bruk for reparasjon av offshore kabler styres vanligvis av to kriterier:
• Tilgjengelighet
• Evne til å holde posisjon
På grunn av at reparasjonen bør gjennomføres så fort som mulig for å minimere nedetid, hender det at det er begrenset tilgjengelighet på fartøy. Det vanligste og enkleste er å mobilisere et fullt operativt kabelleggefartøy (CLV – Cable Laying Vessel). Slike fartøy kan være forholdsvis dyre i drift, basert på tilgjengelighet i markedet.
Et alternativ til dette kan være å mobilisere et billigere fartøy (f.eks. en lekter) med nødvendig kabelhåndteringsutstyr for å få jobben gjort.
Før man velger fartøy bør uansett fartøyets evne til å operere i røft vær veies opp mot værstatistikk for området man planlegger å jobbe i. På denne måten får en kartlagt hvilke behov fartøyet bør møte, og man får et mest mulig realistisk bilde av kostnaden på reparasjonen.
Analyser
Som en del av engineeringen frem mot en planlagt reparasjonsjobb, anbefales det å gjøre dynamiske analyser som i hensyntar kabelens egenskaper, fartøyets respons på ulike sjøtilstander og utstyrets begrensninger. Dette gjøres for å definere operasjonelle værkriterier og for å sikre at kabelens kriterier for håndtering (som f.eks. minimum bøyeradius) overholdes i alle steg under operasjonen. Værkriterier bør etableres så tidlig som mulig, da disse er helt sentrale for kostnadsbildet, og i kontraktssammenheng.
Det er en fordel å dokumentere kabelens integritet gjennom analyser, dersom det skulle oppstå skader på kabelen på et senere tidspunkt. Dette er særlig relevant hvis operatøren er forsikret, slik at forsikringsselskapet til slutt betaler regningen. Noen forsikringsselskap vil også kreve å se slik dokumentasjon før operasjonen kan gjennomføres.
Prosedyreverk
I utviklingsprosjekter, hvor det planlegges for installasjon av nye undervannskabler, er ofte prosedyreverket veldig dekkende og godt dokumentert. For reparasjoner, hvor man ofte kun har tid til et minimum av planlegging, blir prosedyrene ofte mer generiske. Dette er naturlig, men det er fortsatt viktig å identifisere detaljer som er unike for den aktuelle jobben, og planlegge godt rundt disse.
Det er ofte slike detaljer som blir glemt, og som kan gjøre utslag på tidsbruk når man kommer ut i felt og skal operere med et fartøy som går på dagrater. Økt tidsbruk betyr også behov for et bredere værvindu, som fort kan bety økte kostnader for værvente og mer nedetid på systemet.
Utstyr
Spesifisering av utstyr til jobben er også viktig for å effektivisere operasjonen så mye som mulig. Tradisjonelle kabelleggefartøy er som oftest godt utstyrt med svingskiver, vinsjer, trekkmaskiner og leggehjul /»chuter», men det er også viktig å se nytten av mindre kabelhåndteringsutstyr.
Dette er noe som ofte blir glemt eller i verste fall sett på som overflødig. Men dette er på lik linje med all annen planlegging viktig for å få gjort jobben så effektivt som mulig, og for å holde fartøyskost og behovet for værvinduet på et minimum.
Det finnes mye utstyr på markedet som kan leies, men mange kontraktører som jobber med kabelreparasjon på jevnlig basis har også slikt utstyr i beredskap. Mange ser på dette som en fordel, da det er enklere og tryggere å operere et utstyr som man kjenner godt, og som har gode referanser fra tidligere prosjekter.
Typisk utstyr som er nøvendig for å reparere en subsea kabel er:
Undervanns kabelkutter (Subsea Cable Cutter)
Skader på kabler under vann er sjeldent så brutale at de deler kabelen i to, selv om det også finnes eksempler på dette. En kutter bør kunne opereres av ROV, med mindre skaden er på så grunt vann at det er aktuelt å bruke dykkere til dette.
Klammer (Recovery Clamp)
En kritisk del av en kabelreparasjon er å få kabelendene fra sjøbunnen trygt opp på dekk. Dette må skje sikkert og effektivt. Her er det vanlig å bruke klammere (clamps) som man fester på kabelen ved hjelp av ROV. Deretter bruker man klammeret til å hente enden til kabelen opp på dekk med en kran eller winch for å undersøke om kabelen er intakt før man starter skjøteprosessen.
Løfteutstyr
Selve skjøtingen foregår på dekket av fartøyet. Skjøten kan enten være stiv eller dynamisk. Dette avhenger av type kabel. Dersom skjøten er stiv, må den løftes over bord før den legges ned på sjøbunnen. Her er det viktig å ha riktig løfteutstyr for å gjøre dette enkelt, og ikke minst for å unngå at skjøten eller tilhørende kabel blir skadet under håndteringen.
Når selve skjøteoperasjonen er ferdig på dekk, og reservelengden av kabel er skjøtet mot begge ender av frisk kabel, sitter man igjen med en overlengde på kabelen som svarer til vanndypet der hvor reparasjonen er utført. Denne overlengden må senkes ned fra fartøyet og legges på sjøbunnen, ved hjelp av en nedleggingsbue. Buen må være dimensjonert for å tåle kreftene som kommer av vekten av kabelen som henger fra dekk og ned til sjøbunnen. Jo større vanndyp, desto mer lastkapasitet på buen.
BEIN og kabelreparasjon
Vi har personell med lang erfaring fra offshore kabelreparasjoner, og med planlegging, prosjektgjennomføring og marine operasjoner knyttet til dette. Vi er fleksible, jobber raskt og effektivt og kan bistå umiddelbart. Ikke nøl med å ta kontakt for en uforpliktende prat – nøkkelen til en effektiv reparasjon er å starte planleggingen så tidlig som mulig.
BEIN kan blant annet bistå oppdragsgivere med følgende:
- Tidlig ministudie for vurdering av tilbud for en best mulig kost / nyttevurdering
- Vurdere kontraktuelle værkriterier og valg av fartøy
- Følge opp kontraktører i prosjektfasen
- Stille som kunderepresentant på fartøy under operasjonell fase
BEIN kan blant annet bistå kontraktører med følgende:
- Effektiv mobilisering av nye fartøy
- Innledende analyser for å definere kontraktuelle værkriterier
- Detaljerte dynamiske analyser for å verifisere operasjonelle værbegrensninger og dokumentere metoder for utførelse
- Etablere detaljert prosedyreverk for effektiv og sikker marin operasjon
- Design av utstyr for spesifikke operasjoner eller basert på generelle spesifikasjoner for utstyr til IMR (Inspection. Maintenance and Repair)
- Bistå som ingeniører under operasjonell fase for å sikre en trygg og effektiv operasjon, og for å sikre at prosedyreverket blir overholdt
Ta kontakt idag.